Dnes je 17.4. – svátek slaví Rudolf

Význam aditivace nafty s biosložkou

Zveřejněno: 2. 9. 2017

Aditivovat, nebo neaditivovat, to je poměrně častý předmět sporů dnešních motoristů. V tomto článku objasníme problematiku současné nafty s obsahem biosložky, zaměříme se především na složení jednotlivých druhů naftových aditiv a jejich vliv na vlastnosti paliva.

Významnou nevýhodou nafty s biosložkou je značně zkrácená doba skladování. Platí, že čím větší je podíl biosložky, tím kratší dobu nafta vydrží „čerstvá”. Časem se složky oddělí a může docházet ke zhoršení spalování, gelovatění metylesterových složek a ztrátě čerpatelnosti paliva. Doporučená doba skladování nafty s biosložkou jsou 3 měsíce. Pro zemědělství je charakteristické dlouhodobá odstávka některých druhů techniky a tato odstávka by mohla způsobit vážné poškození palivové soustavy. Proto při dlouhodobé odstávce stroje je vhodné použít pro poslední natankování naftu bez biosložky. Neméně důležité je ji nechat dotéci z nádrže až do vstřikovačů.Největší obavy panují samozřejmě o životnost vstřikovací soustavy, jelikož biosložky obsahují kovy a minerály, které mohou zanášet otvory vstřikovacích trysek, jež dopravují palivo do válců, omezovat jejich průchodnost a snižovat kvalitu rozprachu. Uvolňování vody obsažené v biosložkách a obsah glyceridů pak může vyvolávat korozi kovových částí vstřikovacího systému.

Vývojově novější vstřikovací systémy jsou daleko citlivější na kvalitativní změny parametrů motorové nafty. U těchto systémů platí, že i drobná odchylka od požadovaných parametrů paliva může způsobit nenávratné poškození součástí vstřikování.

Naštěstí moderní chemie dokáže tyto negativní vlastnosti nafty do značné míry omezit používáním výkonných aditiv. Aditivace se stala prostředkem pro plnění stále se zvyšujících požadavků na kvalitu paliv pro automobily a očekává se, že tento trend bude i nadále pokračovat.

Co vlastně naftová aditiva obsahují?

Přísady zvyšující cetanové číslo

Největší množství jich obsahují prémiové nafty. Jejich cetanové číslo se zvyšuje až na 60 jednotek. Tím dochází k rychlejšímu vznícení paliva ve spalovacím prostoru už při nižší kompresní teplotě, zkracuje se prodleva vznícení směsi, zlepšuje se spalování s účinkem zvýšení výkonu, snížení emisí a potlačení hlučnosti motoru.

Antioxidanty

Mají zajistit stabilitu při skladování a prevenci tvorby úsad tím, že na určitou dobu „zabrzdí” oxidační reakce nestabilních složek paliva. Spotřebovat uskladněnou naftu obsahující do 7 % biosložky je nutné do 3 měsíců od doby nákupu, je ale možné před uplynutím této doby přidat další přísadu a stabilitu prodloužit.

Čisticí přísady

Aditivace antioxidantem je sice dobrou prevencí možných provozních problémů souvisejících s vlastnostmi paliva, ale požadavky na spolehlivost a dlouhou životnost motorů vyžadují ještě širší ochranu hydraulických jednotek vstřikovací soustavy. Důležitá je čisticí schopnost paliva, kterou lze zajistit aplikací čisticích přísad. Ve vznětovém motoru je jejich hlavní funkcí potlačovat zanášení jemných otvorů vstřikovacích trysek, ve kterých je palivo vystaveno zvýšené teplotě, kolem ústí otvorů je možný i kontakt s plamenem a působí zde i vliv tepelné radiace plamene a za těchto podmínek dochází ke karbonizaci nejméně těkavých podílů paliva a k postupnému ucpávání otvorů. Čisticí funkce detergentní přísady spočívá v potlačení usazování rozkladných produktů v otvorech trysek a v okolí jejich ústí do spalovacího prostoru, kde se mohou tvořit nárůstky.

Mazivostní přísady

V minulosti nafta obsahovala až desetiny % síry a její sloučeniny zajišťovaly dostatečnou mazivost. Postupným stále hlubším odsiřováním (až na obsah síry řádově tisíckrát menší) poklesla mazivost pod únosnou hodnotu a musela být zesilována přísadami. Bylo to velmi nutné opatření, neboť byly současně zaváděny moderní vysokotlaké vstřikovací soustavy s vysokými nároky na čerpadla a vstřikovací trysky. Vše se podařilo zvládat aplikací mazivostních přísad. Dnes se používají esterové typy přísad. Zavedením povinného přidávání biosložky do motorové nafty přestalo být zajišťování požadované úrovně mazivosti problémem, protože metylestery zlepšují mazivost a přidávají se řádově v tisíckrát větších dávkách než mazivostní přísady.

Depresanty

Neboli přísady zlepšující nízkoteplotní vlastnosti. Palivo s nevhodnými nízkoteplotními vlastnostmi může při silném ochlazení v zimním období vozidlo se vznětovým motorem vyřadit z provozu a předpověď velkých mrazů je výzvou pro řidiče, aby se na ně připravili. Úroveň nízkoteplotních vlastností prodávané nafty v zimním období je sice stanovena právním předpisem, požadujícím, aby nedocházelo k ucpávání studeného filtru, pokud nepoklesne teplota paliva pod –20 °C. Přesto mnoho řidičů preventivně přidává do nafty přípravek zlepšující nízkoteplotní vlastnosti. Aditiva tohoto typu se používají na všech úrovních. Rafinerie přidává depresanty v případě, že produkt nedosahuje celých –20 °C, dále se přidává pro zlepšení prémiových naft. Je ale třeba mít na vědomí, že aditivací lze zimní vlastnosti nafty zlepšit jen v omezené míře a není proto možné z typické letní nafty udělat aditivací kvalitní zimní naftu.

Depresanty obecně neovlivňují teplotu začátku krystalizace jednotlivých složek, brání však dalšímu růstu krystalů tím, že se absorbují do povrchu krystalů a zabraňují jejich spojení do krystalické mřížky. Tím dochází ke zlepšení filtrovatelnosti a snížení bodu tekutosti paliva.

V praxi je situace taková, že lze zlepšit filtrovatelnost až o 20 °C. U prémiových naft je pravděpodobné, že prodejce aplikoval poměrně velký přídavek přísady, a proto další aditivace nemusí být účinná.

Protipěnivostní přísady

Na rozdíl od benzinu nafta při tankování pění. Někdy dokonce tolik, že to bez zdržování neumožňuje natankovat nádrž až do hrdla. Přítomnost bionafty může sklon k pěnění zesílit. Protipěnivostní přísada ovlivňuje povrchové napětí na rozhraní kapaliny a plynu, způsobuje praskání bublin s efektem vytvoření menšího množství pěny a jejího rychlejšího rozrážení.

Protikorozní přísady

Uhlovodíková nafta je nekorozivní na celou paletu konstrukčních kovů, ale nemá schopnost chránit ocel proti rezivění v přítomnosti vody. To lze změnit přídavkem přísady proti rezivění, která zabraňuje ulpívání kapiček vody na povrchu oceli.

Bakteriocidní a bakteriostatické přísady

První typ se používá pro zastavení probíhajícího růstu mikroorganismů v naftě, druhý jako prevence proti začátku jejich růstu. Pokud není v naftě voda, není vhodným prostředím pro život mikroorganismů, jako jsou bakterie, plísně, houby a kvasinky, ale když se do nádrže dostane voda a je tam dostatečná teplota, začnou se množit. Jejich oblíbenou potravou jsou parafiny, které v zimě způsobují problémy, a ještě oblíbenější estery bionafty. Mikroorganizmy pak produkují biomasu, slizovitou hmotu, která má hydrofilní charakter a ucpává palivové filtry.

Deemulgátory

Pokud se stane, že se při skladování nebo manipulacích do nafty dostane voda, může vzniknout zákal přetrvávající delší dobu, protože se voda z nafty odděluje podstatně pomaleji než z benzinu. Pokud je zákal silný a má už charakter emulze, dojde po přidání deemulgátoru k jejímu rozložení a k usazení vody u dna. Pro odstranění slabého zákalu lze použít přídavek malého množství vhodného typu amfifilní látky, která je rozpustná v naftě a zároveň dobře rozpouští i vodu. V tomto případě se vlhkost neoddělí, ale rozpustí v celém objemu nafty.

Aditivovat. Ale čím?

V souhrnu řečeno, používání aditiv přispívá k dlouhodobému udržení maximálních výkonových parametrů motoru i nízkých hodnot emisí bez nákladných oprav, k provozní pohotovosti vozidel a slouží i jako prevence zbytečně větší spotřeby paliva. Neméně důležité je i prodloužení skladovatelnosti.

Na našem trhu jsou nabízena aditiva různých výrobců. To, že jsou vyráběna firmou zvučného jména, ale nemusí znamenat záruku kvality a funkčnosti.

Opravdu komplexní aditivum, které bylo vyrobeno na míru vlastnostem české nafty s biosložkou, je americké Bishop's Original. Dokazují to i testy. Bishop's Original receptura HiTech 3314 (v současné době prodávána v ČR jako receptura A SDFT).

Profil produktu

Vynikající detergenční účinky u motorů s přímým a nepřímým vstřikováním paliva. Testy byly provedeny na motorech Cummins L10 a Peugeot XUD-9.

Místo provedeného testu:

  • Newfoundland, Kanada

Testovaná vozidla

  • Čtyři kamiony s motory Cummins M-11 (1994). Nosnost 20–25 tun.

Testovací cykly

Všechny kamiony jezdily po stejném okruhu o délce 40 km, denně absolvovaly 15 jízd, byly v provozu 24 hod denně, 7 dnů v týdnu a ujely 600 km za den.

Sledované ukazatele

  • snížení spotřeby paliva,
  • snížení emise škodlivin,
  • stabilita paliva,
  • demulsifikace,
  • antikorozní ochrana,
  • vliv na mazivost paliva.

Výsledek

Snížení spotřeby v průměru o 7,7 % v případě použití aditivovaného paliva.

Snížení emise škodlivin:

U všech tří testovaných vozidel došlo k výraznému snížení emisí škodlivin:

  • Vozidlo č. 1 – snížení o 91 %
  • Vozidlo č. 2 – snížení o 87 %
  • Vozidlo č. 3 – snížení o 93 %

Více informací naleznete na stránkách www.bishops-original.cz nebo na telefonu +420 603 281 624.

Autor: Libor Smetana
Foto: John Deere, landwirt YouTube

Nové

Úbytek účinných látek znamená úbytek přípravků

Zveřejněno 23.9. Na mysli mám samozřejmě úbytek přípravků na ochranu rostlin (dále POR). Je s podivem, že se tak děje pouze v zemědělské oblasti. Nic podobného se neděje například v průmyslu farmaceutickém, ani kosmetickém. Přitom chemie v našich životech je… jít na článek

Je recyklování vyčištěných splaškových vod v závlahách potřebné a žádoucí?

Zveřejněno 19.9. V dnešní době se hodně řeší otázka recyklace odpadních vod. Jde o to zamezit poškozování vodních ekosystémů a zatěžování životního prostředí nežádoucími cizorodými látkami označovanými jako „prioritní polutanty“. Článek přináší přehled současného… jít na článek

Zajímavé exponáty z brněnských veletrhů

Zveřejněno 21.8. Největší veletrh ve střední Evropě vždy přinese pohled na nespočet techniky různých výrobců a značek. Pár zajímavých exponátů si přiblížíme v tomto článku, dalším se podrobněji budeme věnovat v samostatných reportážích v tomto vydání a v… jít na článek