Dnes je 16.11. – svátek slaví Otmar

TEST: Deutz-Fahr 6130 TTV – Různé role v jednom výsledku

Zveřejněno: 29. 6. 2018

Po dvou letech po představení zcela nové generace traktorů Deutz-Fahr řady 6 obohatilo tuto řadu několik nových modelů, mezi které patří typ 6130 s plynulou převodovkou TTV, mimo jiné. Traktor, jenž patří do jednoho z nejdůležitějších segmentů značky, jsme vyzkoušeli.

Traktor jsme vyzkoušeli v agregaci s rotorovým obracečem Kuhn.

Nejpočetnější řada traktorů pro nejpočetnější skupinu zákazníků

Když se před dvěma lety poprvé představila nová generace traktorů řady 6, strčila do kapsy tu předešlou hned v několika ohledech. Traktory se v prvé řadě zvětšily, zesílily se závěsy, rozšířila se nabídka převodovek, nabídly nový chladicí systém a začaly se plnit nové emisní normy. Do dnešních dnů řada 6 obsahuje tolik modelů a možností výbav, že si můžete vybírat až z 24 různých konfigurací. Je zřejmé, že Deutz-Fahr moc dobře ví, že traktory kompaktní velikosti tvoří nejdůležitější segment traktorů. Tyto traktory mnohdy musí zvládat rozličné druhy prací. Orba, setí, zpracování půdy, doprava, sklizeň, práce s čelním nakladačem – pro to vše jsou uzpůsobeny. Různé vybavení nových modelů řady 6 znamená, že nic není problémem.

Deutz-Fahr neusnul na vavřínech

Středobodem šestkové řady jsou nové modely 6120 (126 k/92,8 kW), 6130 (135 k/99,2 kW) a 6140 (143 k/105 kW), představené minulý rok na veletrhu Agritechnica v Hannoveru. Nejsou malé, ani velké, přes to si vypůjčily řadu prvků od svých menších i větších sourozenců. Výsledkem jsou traktory s novinkami, ale i řadou osvědčených a pro fanoušky a příznivce Deutz-Fahrů, dobře známých prvků a detailů.

Němec na návštěvě u italského krejčího

Model 6130 s převodovkou TTV jsme měli možnost vyzkoušet při obracení sena se šestirotorovým obracečem Kuhn. Hodnotit design traktoru je diskutabilní, každému se líbí něco jiného a záleží na vkusu. Design je ale důležitější víc, než si kdo myslí. Design traktoru je důležitý nejen proto, aby zajistil funkčnost traktoru, ale také pro marketingovou prezentaci značky a v neposlední řadě je jedním z hlavních kritérií při hodnocení na soutěžích. Vzhled všem novým strojům Deutz-Fahr, sklízecím mlátičkám nevyjímaje, propůjčuje italské studio Italdesign pod vedením slavného designéra Giorgetta Giugiara. Jak je vidno z řad získaných ocenění, Deutz-Fahru se taková volba designu vyplatila. Vzhled konkrétně modelu 6130 TTV je střižen do ostrých hran, stylizující logo Deutz-Fahru. Provedení karoserie je nadčasové, díky použití ostrým rysům, takže traktor po vzhledové stránce jen tak nezestárne. Design traktoru 6130 TTV umožňuje zachovat kompaktní rozměry a dobrou manévrovatelnost.

Úsporný motor se vším všudy

Obracení sena není pro traktor velkou zátěží, takže pro 6130 TTV tato práce byla spíše odpočinkem. Maximální výkon s navýšením (135 k/99,2 kW) traktoru dodává nejnovější čtyřválcový, elektronicky řízený motor Deutz 3.6, který u zkoušeného traktoru dlouhodobě vykazuje velmi nízkou spotřebu paliva, a to i přes celkovou pohotovostní hmotnost traktoru 5 920 kg. Počítat musíte s kombinací všech systémů na redukci emisí.V motorové části nalezneme nejmodernější technologie pro dodatečnou úpravu spalin – EGR (recirkulace výfukových plynů), SCR (selektivní katalytická redukce se vstřikováním AdBlue) a u modelu 6130 TTV ještě navíc DPF (pasivní filtr pevných částic). Deutz-Fahr motor prezentuje jako živý a výkonný, to mu dáváme zapravdu. Motor nabízí zvýšení točivého momentu o více než 30 % a je volitelně vybaven novým elektronickým viskózním ventilátorem (zvyšuje účinnost motoru, standardem na modelu 6140) a novým chladicím systémem. Užitečnou funkcí je hydraulická brzda motoru, která se aktivuje nožním přepínačem, poskytne dodatečný brzdný výkon během přepravy a šetří provozní brzdy, zejména na strmém terénu.

Plynulá převodovka je fajn, čekal někdo něco jiného?

Testovaný traktor byl vybaven plynulou převodovkou z vlastní dílny SDF – T5451 CVT, známou pod označením TTV. Jedná se o osvědčenou převodovku, ale s novým elektronickým systémem ovládání. Čekali jsme její bezproblémovou práci, což se potvrdilo, přeci jen, práce s obracečem na rovině není pro převodovku náročnou záležitostí. Práce s ní byla příjemná a komfortní. Pro traktor nasazený ve smíšených pracích na poli a silnici je plynulá převodovka nejen komfortní záležitostí, ale dokáže ušetřit i nějaké to palivo a zefektivnit práci. Převodovka má dvě pracovní polohy určené pro terénní práce a dopravu, které se ovládají pomocí tlačítka na konzole a tři jízdní strategie Auto, Manual a PTO. Standardní maximální rychlost traktoru je 50 km/h s možností elektronického snížení rychlosti 40 km/h v režimu 40 ECO, pokud není prioritou čas, ale úspora paliva.

I když má Deutz-Fahr s výrobou plynulých převodovek bohaté zkušenosti, stále se najdou tací, kteří nemohou plynulým převodovkám přijít na chuť a rovněž se najdou debaty, zda je vhodná do polních prací. Pro tuto sortu zákazníků je v nabídce pětistupňová manuální převodovka PowerShift se třemi stupni řazenými pod zátěží. K dispozici jsou dvě verze: vertikální převodovka 30 + 30 nebo 60 + 60. Změna směru jízdy se provádí pohodlně přes ovladač Powershuttle. Při práci s čelním nakladačem je vítanou funkcí Stop&Go, která umožňuje zastavení a opětovné rozjetí pouze za pomocí brzdového pedálu. Systém ComfortClutch zase dovolí měnit převodové stupně bez nutnosti stlačit spojkový pedál.

Kabina s velmi dobrým odhlučněním

Nízká kabina modelu 6130 TTV poskytne dostatek prostoru pro řidiče. Na vysoké úrovni je odhlučnění kabiny, motor slyšíte jen ševelit. Kabina nabízí velmi dobrý komfort, jenž obstarává odpružení. Základní odpružení je složeno z hydro-silentbloků a pro ještě vyšší úroveň komfortu je k mání mechanické či pneumatické odpružení kabiny. Svým podílem na odpružení přispěje i odpružené sedadlo řidiče a náprava.

Známé ovládání

Uvnitř kabiny se píše stejný příběh, jako u jiných traktorů Deutz-Fahr. Všechny ovládací prvky jsou pro lepší orientaci barevně odlišeny. I tak je pro řidiče ovládání složitější, nemělo by však dělat sebemenší problém pro stávající majitele traktorů Deutz-Fahr, kteří jsou na něj zvyklí. Odkládacích prvků není v kabině nazbyt, mohlo by jich být více, obzvláště těch otevřených. Ocenitelnou vychytávkou je malý uzavřený chladicí box.

Ovládání traktoru (prvky pro motor, převodovku, vývodové hřídele, pracovní hydrauliku, světla) je soustředěno do nového pravého ovládacího panelu s joystickem s individuálně programovatelnými tlačítky. Joystick se dobře drží a manipuluje se s ním lépe, než u předchozí generace traktoru. Vybavenější verze traktoru mohou mít dotykový terminál, jinak se obsluha musí spoléhat na informace podávané novou analogovou přístrojovou deskou v kombinaci se středovým LCD displejem, který je dobře čitelný za jakýchkoliv světelných podmínek.

Servisní technik, který nám byl k „ruce“, si nemohl vynachválit výkonné osvětlení. Deutz-Fahr si dokonce nechal patentovat osvětlení v přední masce kapoty traktoru. V nabídce je několik druhů provedení střešního okna, které má usnadnit výhled na čelní nakladač.

Přední náprava z vlastní dílny překvapí

Poměrně dost výrobců si nevyrábí vlastní přední nápravy. U 6130 TTV je to zcela jiné. Tady inženýři poprvé použili nápravy vlastní výroby (speciálně vyvinuté pro třídu traktorů 120 až 140 koní), kde je upraven systém zavěšení, a příjemně nás překvapila. Volitelná odpružená náprava obsahuje dvojčinné ovládání kolmo uložených pístů odpružení.

Samostatnou kapitolou jsou hydraulické systémy a závěsy. Prvně jmenované představuje v základní výbavě otevřený systém se zubovým čerpadlem o maximálním průtoku 90 l/min v kombinaci s mechanicky ovládanými okruhy. Dále je k dispozici axiální pístové čerpadlo s maximálním výkonem 120 l/min s mechanicky ovládanými hydraulickými okruhy s možností nastavení průtoku, nebo až se šesti elektricky ovládanými okruhy s možností nastavení času i průtoku. Celkem je tak možné vybírat z 22 různých variant výbavy od tří mechanických okruhů až po celkem pět elektricky ovládaných okruhů a jednoho dedikovaného pro přední tříbodový závěs (Comfort-pack) nebo čelní nakladač.

Přední tříbodový závěs se dodává přímo z výroby a jeho kapacita činí 2880 kg. K dostání je v několika verzích (mechanické či elektrohydraulické ovládání) a nechybí možnost externího ovládání či vlastních hydraulických vývodů. Kapacita zadního závěsu je 7000 kg. Co se týče vývodových hřídelí, otáčky zadního PTO jsou 540/540ECO/1000 a 1000ECO (standard u převodovky Powershift) nebo 540/540E/1000 u převodovky TTV. Přední vývodová hřídel (1000 ot./min.) je na přání.

Nejprve si dobře rozmyslete, k čemu budete traktor používat

Všechno je relativní. Tím, jak Deutz-Fahr nabízí možnost velké míry individualizace traktoru, o to více buďte na pozoru při konfiguraci traktoru. Podle toho, jak často a při čem traktor budete používat, zvolte výbavu. Jen tak vám správná konfigurace přinese dobré ekonomické výsledky a maximální využití potenciálu traktoru. Traktor Deutz-Fahr 6130 TTV je vhodnou volbou do smíšeného nasazení u soukromých zemědělců a středních podniků. Traktor nabídne jak osvědčená konstrukční řešení, tak novinky v podobě motoru, přední nápravy a dalších drobností.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Milan Jedlička, Věra Hejhálková

Tématické tagy

Tématické obory

Nové

Úbytek účinných látek znamená úbytek přípravků

Zveřejněno 23.9. Na mysli mám samozřejmě úbytek přípravků na ochranu rostlin (dále POR). Je s podivem, že se tak děje pouze v zemědělské oblasti. Nic podobného se neděje například v průmyslu farmaceutickém, ani kosmetickém. Přitom chemie v našich životech je… jít na článek

Je recyklování vyčištěných splaškových vod v závlahách potřebné a žádoucí?

Zveřejněno 19.9. V dnešní době se hodně řeší otázka recyklace odpadních vod. Jde o to zamezit poškozování vodních ekosystémů a zatěžování životního prostředí nežádoucími cizorodými látkami označovanými jako „prioritní polutanty“. Článek přináší přehled současného… jít na článek

Zajímavé exponáty z brněnských veletrhů

Zveřejněno 21.8. Největší veletrh ve střední Evropě vždy přinese pohled na nespočet techniky různých výrobců a značek. Pár zajímavých exponátů si přiblížíme v tomto článku, dalším se podrobněji budeme věnovat v samostatných reportážích v tomto vydání a v… jít na článek