Dnes je 13.5. – svátek slaví Servác

Charakteristika pneumatiky pro zemědělství

Zveřejněno: 10. 3. 2015

Pneumatika je velmi důležitou součástí každého kolového vozidla. Je to část, která je v přímém kontaktu se zemí. Mezi hlavní úkoly pneumatiky patří přenos hnací síly, síly brzdné a tlumení vibrací během jízdy.

Pneumatika PneuTrac od firmy Mitas a.s.

Pneumatiky jsou používány nejen v silniční dopravě, ale mají i široké zastoupení v zemědělství. Základní požadavky pneumatik v zemědělství jsou:

  • zajištění nejlepších možných trakčních vlastností na různých podkladech,
  • schopnost přenášet velké síly a momenty (obvykle větší než u silničních vozidel),
  • samočistící schopnost pneumatiky od částic půdy,
  • co nejmenší negativní vliv na utužení půdy.

Konstrukce každé pneumatiky se skládá z vnitřní a venkovní části. Venkovní částí je dezén pneumatiky (část, která je v přímém styku se zemí) a bočnice zodpovědné za přenos radiálních sil a chránící vnitřní části pneumatiky. Vnitřní části jsou kostrou pneumatiky a zodpovídají za její sílu. Skládají se z tzv. kordové vložky, která tvoří vrstvy uspořádané vůči sobě pod předem určeným úhlem. Pneumatika je nasazena na ráfku prostřednictvím tzv. patky.

Vnitřní konstrukce

V současné době zemědělské traktory používají mnoho druhů pneumatik, které se navzájem od sebe liší. Prvním lišícím se znakem zemědělských pneumatik je jejich vnitřní struktura. Podle vnitřní struktury je dělíme na radiální a diagonální. V diagonálních pneumatikách jsou kordové vložky z tuhého materiálu (ocel, nylon) a jejich uspořádání vzhledem k podélné ose pneumatiky je skloněné. Uspořádání kordonových vložek je střídavé a vzájemně se prolínající. Hlavní výhodou těchto pneumatik je vysoká tuhost bočnic, což umožňuje přenést velká zatížení a současně zajišťuje dobrou odolnost proti poškození. Bohužel, tyto pneumatiky mají mnoho nevýhod. Hlavní nevýhoda spočívá ve velkém utužení zemědělské půdy. Dále je to snížená citlivost pneumatiky, což má za následek špatné kopírování povrchu, po kterém se pneumatika odvaluje. Tato nevýhoda se projevuje vyšší tendencí k prokluzování a přenosu nižší trakční síly. Při jízdě na zpevněných plochách (asfaltové silnice), se diagonální pneumatiky vyznačují horším tlumením vibrací.

Vzhledem k těmto nevýhodám, jsou diagonální pneumatiky stále častěji nahrazovány radiálními, kde jsou kordové vložky uspořádány radiálně (kolmo k podélné ose pneumatiky). Pneumatiky této konstrukce vykazují větší flexibilitu, což má za následek zlepšení přilnavosti k nerovnostem a lepší absorpci vibrací. Lepší flexibilita zajistí větší styčnou plochu mezi pneumatikou a podložkou. Výsledkem je nižší tlak na podložku, tím pádem nižší utužení půdy. Kromě toho větší kontaktní plocha umožňuje dosáhnout lepších trakčních vlastnosti, zejména snížení prokluzu. Vzhledem k vysoké flexibilitě radiálních pneumatik, není problematické snížit vnitřní tlak pneumatiky bez rizika jejího poškození. Jedinou nevýhodou radiálních pneumatik pro zemědělské traktory je jejich nižší odolnost proti mechanickému poškození.

Dušové a bezdušové pneumatiky

V současné době, jsou zemědělské pneumatiky dostupné ve dvojím provedení: dušové (TT) a bezdušové (TL). V prvním případě stlačený vzduch vyplní duši, která je umístěna mezi ráfkem a pneumatikou. V druhém případě je pneumatika přímo naplněna vzduchem a pro její utěsnění je třeba, aby její patka doléhala na ráfek. Bezdušové pneumatiky jsou stále více využívány z důvodu zjednodušené montáže a větší odolnost vůči tlakovým ztrátám způsobených mechanickým poškozením. Někteří výrobci nabízejí bezdušové pneumatiky, které mohou být použity jako dušové.

Dezén

Dalším faktorem, který rozlišuje pneumatiky pro traktory je tvar vzorku pneumatiky. V závislosti na druhu využití pneumatiky, jsou používány různé vzorky drážek dezénu. Obecně platí, že u pneumatik na zadní hnací nápravě traktoru jsou vysoké výstupky, které jsou umístěny pod úhlem 45° k ose pneumatiky ve směru jízdy. Tento tvar vzorku umožňuje přenést dostatečnou sílu na podložku s nejnižším možným prokluzem. Zadní pneumatiky jsou dostupné v těchto variantách: R1 základní typ, R1W a R2 jsou navrženy tak, aby se daly použít v horším terénu. (vzorek má větší výšku). Přední pneumatiky bez náhonu, určené k řízení, mají jiný tvar, než pneumatiky zadní (hnané). Hlavním úkolem těchto pneumatik je umožnit změnu směru ve všech druzích terénu. Pneumatiky mají vnitřní drážky po celém svém obvodu. Hloubka těchto drážek je menší, než výška výstupků u zadních kol. U traktorů s náhonem na přední kola je tvar vzorku pneumatiky shodný s tvarem vzorku pneumatiky na zadních kolech. Navíc ke standardnímu provedení pneumatiky pro práci v terénu se někdy používá pneumatika se speciálním vzorkem. U traktorů, které jsou určeny prioritně pro převážení zemědělských produktů po silnici, jsou používány pneumatiky s nižším vzorkem, kde jsou výstupky vzorku umístěny ve tvaru stříšek. Toto provedení poskytuje lepší přilnavost a pohodlí na zpevněných cestách, při zachování dobrých trakčních vlastností v terénu. Pokud je traktor provozován na trvalých travních porostech, je použita pneumatika typu Grass, která má nízký a široký vzorek. Tato konstrukce umožňuje bezpečné použití pneumatiky bez poškození travní vrstvy. Pneumatiky typu Grass mohou být na hnacích i hnaných kolech traktoru.

Rozměry pneumatik

Velmi důležité, z hlediska využití pneumatik, jsou jejich vnější rozměry. Zatímco vnější průměr pneumatiky je závislý na hodnotě točivého momentu, který je přenášen na kola, šířka pneumatiky může být zvolena v závislosti na potřebách. Pneumatiky s větší šířkou, jsou výhodnější pro polní práce, protože mají větší kontaktní plochu se zemí, a díky tomu mohou vytvářet menší tlak na půdu (dochází k menšímu zhutnění půdy). Při jízdě na zpevněných plochách ovšem pneumatiky s větší šířkou mají zvýšenou spotřebu paliva (díky zvýšenému odporu proti valení). Kromě toho, širší pneumatiky mohou vyžadovat při natáčení traktoru větší sílu na řízení, což je zvláště významné u starších modelů traktorů, které nejsou vybaveny posilovače řízení. V některých případech je požadavek montovat na traktory úzké pneumatiky. Jedná se především o práce s postřikovači. Velmi úzké pneumatiky o velkém průměru jsou také používány u samojízdných postřikovačů pro umožnění práce postřikovače v pozdních stádiích růstu rostlin bez rizika jejich poškození.

Vliv na zhutňování půdy

V současném zemědělství se pro zvýšení kontaktu s půdou a snížení zhutnění půdy stává běžnější snižování tlaku v pneumatikách. Mimo to dochází také ke zlepšení tažné síly. Snižuje se prokluz, zvyšuje se tažná síla a tažný výkon. Předpokládá se, že standardní zemědělské pneumatiky mohou pracovat dobře i za sníženého tlaku na 0,07 MPa (0,7 bar). Ani při tomto tlaku nehrozí nebezpečí dočasného poškození pneumatiky. Nicméně dlouhodobé využití běžných pneumatik při nízkém tlaku může zkrátit jejich životnost. Z tohoto důvodu byly vyvinuty speciální konstrukce pneumatik určené pro provoz s nízkým tlakem, které mohou být trvale provozovány při tlaku pod 0,1 MPa, a to jak při práci v terénu tak i v dopravě. Příkladem tohoto typu pneumatiky mohou jsou například Michelin XeoBib nebo Terra.

Pneumatika XeoBib od firmy Michelin Česká republika s.r.o.
Pneumatika XeoBib od firmy Michelin Česká republika s.r.o.

Společnosti zabývající se výrobou pneumatik se neustále snaží zajistit, aby nové konstrukce pneumatik zajistily jejich maximální kontakt s povrchem půdy. Jako příklad můžeme uvést firmu Mitas, která zavádí nový typ pneumatiky s názvem PneuTrac. Tato pneumatika spojuje prvky klasické pneumatiky a pásu.

Na závěr je třeba poznamenat, že volbu pneumatiky pro zemědělské vozidlo ovlivňuje mnoho ohledů, ale hlavní požadavek by měl být na minimalizaci negativních dopadů na povrch půdy při zachování nejlepších možných trakčních vlastností.

Autor: Marek Brennensthul, Bc. David Cholenský
Foto: viz popisky

Nové

Úbytek účinných látek znamená úbytek přípravků

Zveřejněno 23.9. Na mysli mám samozřejmě úbytek přípravků na ochranu rostlin (dále POR). Je s podivem, že se tak děje pouze v zemědělské oblasti. Nic podobného se neděje například v průmyslu farmaceutickém, ani kosmetickém. Přitom chemie v našich životech je… jít na článek

Je recyklování vyčištěných splaškových vod v závlahách potřebné a žádoucí?

Zveřejněno 19.9. V dnešní době se hodně řeší otázka recyklace odpadních vod. Jde o to zamezit poškozování vodních ekosystémů a zatěžování životního prostředí nežádoucími cizorodými látkami označovanými jako „prioritní polutanty“. Článek přináší přehled současného… jít na článek

Zajímavé exponáty z brněnských veletrhů

Zveřejněno 21.8. Největší veletrh ve střední Evropě vždy přinese pohled na nespočet techniky různých výrobců a značek. Pár zajímavých exponátů si přiblížíme v tomto článku, dalším se podrobněji budeme věnovat v samostatných reportážích v tomto vydání a v… jít na článek